הרכב תעודת הבגרות
חוקת הזכאות בתוכנית הלמידה המשמעותית (רפורמה) החל מבוגרי שנה"ל תשע"ז (2017)
"התהליך החינוכי שואף להעניק לתלמידים תחושות ערך, צמיחה ומסוגלות, הצלחה ומימוש עצמי בד בבד עם חוויית הגילוי והמענה לסקרנותם. כמו כן, התהליך החינוכי שואף לפתח את התלמידים כאנשים פעילים, המשתלבים בחברה והתורמים לה.
כדי שהתהליך ישיג את מטרותיו, על מערכת החינוך לאפשר למידה משמעותית בכל הרצף החינוכי ולהבטיח את האיזון הנדרש בין המימוש העצמי לבין המחויבות לחברה".
(מתוך: הלומד המלמד ומה שביניהם, משרד החינוך, תשע"ד)
תעודת הבגרות במדינת ישראל היא תעודה המוענקת לכל בוגר בית ספר תיכון או נבחן חיצון שעמד בהצלחה בכל הדרישות הלימודיות והחוקיות של משרד החינוך בישראל. התעודה מוענקת על ידי אגף הבחינות במנהל הפדגוגי, שאחראי על קיום מערכת הבחינות הממלכתיות - חיצוניות ועל ידי בית הספר אותו סיים התלמיד ללמוד.
מבנה התעודה
בצד הקדמי של התעודה מופיעים פרטי התלמיד, הכולל שם מלא, מס' תעודת זהות, שם המוסד ומיקומו שבו סיים ללמוד ושנת מחזור סיום. בצד האחורי מופיעים רשימת המקצועות בהם נבחן התלמיד בבחינות הבגרות וציונם הסופי.
מבנה הציונים מחולק ל 2 חלקים:
- מקצועות חובה והגבר - בחלק זה בתעודה יופיעו כלל הציונים הסופים למקצועות החובה והבחירה.
- מקצועות פנימיים - בחלק זה בתעודה יופיעו הציונים הפנימים בהשכלה כללית, חינוך גופני, מבוא למדעים, מעורבות חברתית והתפתחות אישית.
רמות הלימוד
רמות הלימוד במערכת מוגדרת ביחידות לימוד המאפיינות הן את מידת העמקה במקצוע ורמת קושי הבחינה והן את מספר שעות הלימוד באותו המקצוע. טווח הרמות למקצועות השונים הוא בין 2 יחידות לימוד ל- 5 יחידות לימוד, בדרך כלל היקף הלימודים ליחידת לימוד אחת מוערך ב- 90 שעות לימוד בכיתה. מקצועות ברמה של 5 יחידות לימוד נלמדות בלפחות 450 שעות לימוד.
ציון המקצוע
הציון שנקבע לכל מקצוע הוא שילוב של ממוצע הציונים של הבחינות שנערכו בבית הספר (הערכה פנימית המוערכת ב-30% מהציון הסופי בשאלון), עם ציון הבחינה הממלכתית-חיצונית (הערכה חיצונית המוערכת ב-70%). לפני הבחינה החיצונית מוגש על ידי בית הספר ציון הגשה שנתי (מגן).
הפורמט החדש של תעודת הבגרות